Wrocław, ul. Purkyniego 1/114 koło Galerii Dominikańskiej
+48604611102
psychologplus.pl@gmail.com

Trzecie Oko – budzenie potencjału przez Tantrę Kundalini

Psychologia. Mindfulness. Coaching. Terapia

Trzecie Oko – budzenie potencjału przez Tantrę Kundalini

Budzenie i pogłębianie świadomości Trzeciego Oka, w Indiach nazywanego czakrą Ajna.  Usprawnia funkcjonowanie mózgu, zapewnia wgląd, rozwija siły mentalne, sprawia, że człowiek zaczyna wykorzystywać pełniej potencjał umysłu, rozumie swój wpływ na rzeczywistość i działa skuteczniej. Rozluźnia się/zanika przywiązanie do „małego Ja”, co pozwala pełniej doświadczać egzystencji i łatwiej dokonywać wyborów. W tym artykule znajdziesz starożytne praktyki jogiczne, które wpływają bezpośrednio na rozwój czakry Trzecie Oko .

Trzecie Oko – rozbudzanie świadomości

Pierwsza i najważniejsza sprawa – jeśli nie miałeś wcześniej do czynienia z zaawansowaną nauką jaką jest joga, joga Kundalini, czy praca na poziomie medytacji lub energii, przeczytaj najpierw  artykuł o Kundalini dostępny TUTAJ. Jeśli zamierzasz rozwijać swój potencjał poprzez pracę z energią, Trzecim Okiem czy Kundalini, warto potraktować temat poważnie i wziąć pod uwagę ryzyko i niebezpieczeństwa, które mogą się pojawić, a dopiero mając odpowiednią wiedzę zająć się praktykami. To nie są okultystyczne „czary mary”, tylko realne rozbudzanie świadomości, potencjału umysłu i ciała, które niosą ze sobą przebudzenie na różnych płaszczyznach. Często to przebudzenie bywa bolesne. W razie trudności i gdybyście potrzebowali wsparcia (lub lepiej chcieli zrozumieć osobisty proces, który w Was zachodzi, zapraszam na konsultacje indywidualne online lub w Gabinecie – wg cennika). Poniższe informacje są dość wyczerpujące, jednak zachęcam do konsultowania treści nieświadomych, które zaczną z Was „wychodzić” 🙂 W razie potrzeby służę pomocą.

Energia Kundalini drzemie w pierwszej czakrze tzw. Mooladhara. Jednak, aby budzić tę energię i doświadczać przebudzenia oraz świadomości innych czakr, należy zacząć od czakry siódmej, Ajna, potocznie nazywanej czakrą Trzeciego Oka.

Według pism jogicznych Czakra Trzecie Oko (Ajna chakra) to miejsce, w którym trzy główne kanały Ida, Pingala i Sushumna łączą się w jeden strumień, i ten strumień energii płynie do czakry Korony. Ajna jest jedynym „miejscem”, w którym może zaniknąć jednostkowe, małe „ja”, rozpuszcza się Ego i postrzeganie z poziomu ja. Nie oznacza to, że stajesz się nieświadomy. Przestajesz istnieć jako „ja” w formie przywiązań, uwarunkowań, to „ja” staje się płaskie i nie jest już dla Ciebie tak istotne jak wcześniej. Zyskujesz oczyszczoną świadomość, jesteś wolny. Jeśli włożysz odpowiednią ilość energii w pracę z czakrą Ajna, łatwo Ci będzie dać sobie radę z budzeniem energii innych czakr i ewentualnymi komplikacjami i przeszkodami, które mogą się wówczas pojawić. Dlatego praca z Trzecim Okiem jest tak istotna, aby od niej zacząć przekształcanie świadomości

Niebezpieczeństwa

Istnieje pewne ryzyko podczas pracy z innymi czakrami. Każda z nich jest związana z pewnymi karmicznymi uwarunkowaniami, z dualizmem, dobrymi lub złymi przyzwyczajeniami. Pracując z konkretną czakrą, wszystkie te uwarunkowania wychodzą na wierzch i nie każdy jest gotowy by stawić im czoła. Mogą być pozytywne, negatywne, bolesne lub przyjemne. Tylko ci, którzy są gotowi, mają wewnętrzne zrozumienie, zaufanie do procesu i cel, mogą temu podołać. Dlatego tak istotne jest aby oczyścić umysł w punkcie, w którym kanały energetyczne łączą się w jeden, zanim zacznie się rozbudzać i manifestować tę ogromną siłę energetyczną w innych czakrach. Wtedy dopiero, z oczyszczonym umysłem możesz zacząć budzić inne czakry. Dlatego praktyki zaczynamy od czakry Ajna / Trzecie Oko.

Trzecie Oko – cel pracy z czakrą Ajna

Ajna jest punktem w którym dochodzi do przekazu „z umysłu do umysłu” bez potrzeby rozumienia słów, jest też nazywana „okiem intuicji” – jeśli chcesz wiedzieć więcej na temat psychologicznego wyjaśnienia działania intuicji, zajrzyj do TEGO artykułu.

Trzecie Oko jest drzwiami do astralnych i psychicznych wymiarów świadomości. W Indiach jest nazywana „okiem boskości” albo „okiem wiedzy” ponieważ tą drogą można uzyskać dostęp do głębokiego wglądu w naturę egzystencji. Co ciekawe – Trzecie Oko jest zwykle lepiej rozwinięte u kobiet niż u mężczyzn. Kobiety są bardziej receptywne, wrażliwe na subtelne sygnały – naturalnie bardziej ukierunkowane na „odbiór” niż mężczyźni. Jednak u większości ludzi ta czakra jest zamknięta i zablokowana i pomimo, iż potrafią postrzegać pewne rzeczy w świecie, to wiedza i zrozumienie Prawdy nie jest osiągane. Z tego powodu jesteśmy ślepi na realne możliwości jakie niesie świat i nie rozpoznajemy głębszego poziomu ludzkiej egzystencji. (W takiej sytuacji poszukiwanie celu życia jest kompletnie bez sensu 🙂 bo i tak nic nie da się prawdziwie znaleźć, dopóki nie rozwinie się widzenia/rozumienia/wglądu). Jest to miejsce, poprzez które możemy doświadczyć wglądu i dostępu do wiedzy nawet bez wykorzystania zmysłów. Jeśli widzisz na niebie chmury, łatwo możesz domyślić się, że spadnie deszcz, ale jeśli niebo jest czyste a Ty nadal bez wątpienia wiesz, że spadnie deszcz, to informację tę uzyskujesz właśnie poprzez obudzoną czakrę Ajna, korzystając pełniej z potencjału swojego umysłu.

Praca z czakrą Trzeciego Oka wpływa na funkcjonowanie mózgu, rozwija siły mentalne do których do tej pory nie mieliśmy dostępu i zaczynamy żyć pełniej i wykorzystywać swój potencjał. Siła woli staje się tak potężna, że łatwo manifestujemy w życiu to, co chcemy zamanifestować.

Dlatego tak ważny jest brak rozproszenia w codziennym życiu – jeśli ukierunkujesz energię, myśli i emocje w jedną stronę, w pełni pozostając skupiony i ze spokojnym umysłem, łatwo i szybko manifestują się rzeczy w świecie. Praca z czakrą Trzeciego Oka wprowadza to skupienie i ukierunkowanie. Wraz z rozwijaniem czakry Ajna pojawiają się tzw. siddhi czyli moce i umiejętności (także nadnaturalne).

Posiadamy wiele systemów przekonań i błędnych koncepcji na temat miłości, przywiązania, nienawiści, zazdrości, zwycięstwa, porażki i tak dalej. Jesteśmy poddani lękom związanym z tymi koncepcjami, nasz umysł funkcjonuje w ograniczonym wymiarze i nie potrafimy ich przekroczyć. Tak samo jak budzimy się rano ze snu, tak samo, gdy budzi się Trzecie Oko, budzimy się ze snu naszego codziennego życia i jesteśmy w stanie w pełni zrozumieć związek między przyczyną i skutkiem.

Cały światopogląd się zmienia. Doświadczasz życia i uczestniczysz w zdarzeniach, radościach, żyjesz w pełni, ale bez przywiązań – płyniesz z nurtem w pełnym dostrojeniu.

Droga z Ajna chakra do Sahasrara

Żeby przebudzić czakrę Ajna potrzebna jest stała dyscyplina, wykonywanie Sadhan (które zostaną na tym blogu opisane już w następnym artykule), dyscyplina i kształtowanie odpowiedniego podejścia/przekonania/wiary w powodzenie praktyki, czyli oddanie praktyce i konsekwencja.

Nie jest ważne by wiedzieć jak dotrzeć do czakry Sahasrara. Kiedy już osiągnie się przebudzenie Ajni, droga do Sahasrary stanie się prosta i oczywista. Na tym etapie nie musisz wiedzieć jak osiągnąć pełne oświecenie. Na tym etapie wykorzystaj swój potencjał w pełni, rozwiń czakrę Trzeciego Oka, doprowadź do jej przebudzenia, a reszta pójdzie sama.

Umiejscowienie

Ajna chakra jest położona na samym szczycie kręgosłupa, w rdzeniu przedłużonym, u podstawy czaszki. Jest bardzo trudno wyczuć ten punkt, dlatego podczas medytacji koncentrujemy się nie na samej czakrze, ale na jej kshetramie – który jest położony pomiędzy brwiami.

Sadhany Ajna/ Trzecie Oko

Przygotowanie: ważne jest dbanie o dobrą kondycję i oczyszczanie zatok i jamy nosowej na przykład poprzez jala neti lub sutra neti. Unerwienie tego obszaru jest duże. Dabnie o odpowiednie nawilżenie i oczyszczenie nosa i zatok ponaga w odczuwaniu czakry Ajna.

Poniższe trzy praktyki dla czakry Ajna/ Trzecie Oko powinny być wykonywane codziennie przez miesiąc. Po tym czasie możesz dodać do tych praktyk kolejne, budzące czakrę Mooladhara.

Aby łatwiej wyczuwać Trzecie Oko, początkujący mogą przez chwilę naciskać mocno palcem na punkt pomiędzy brwiami. Później łatwiej jest zlokalizować ten punkt podczas praktyk.

[optin-cat id=1247]

1. Anuloma Viloma Pranayama i Prana Shuddhi

  • Usiądź w wygodnej dla Ciebie medytacyjnej pozycji – pozycje do wyboru znajdziesz w TYM artykule
  • Upewnij się, że plecy są proste, a ciało rozluźnione. Ciało musi stać się kompletnie nieruchome (pomocne jest codzienne praktykowanie wyciszenia, medytacji, dystansowania się do myśli i emocji – łatwiej wówczas utrzymać stabilność umysłu i nieruchome ciało)
  • Po kilku minutach wyciszenia zacznij rozwijać świadomość oddechu w nozdrzach. Kiedy wdychasz, cała Twoja uwaga powinna skupiać się na powietrzu poruszającym się od czubka nosa do punktu pomiędzy brwiami. Kiedy wydychasz, cała uwaga powinna płynąć wraz z wydechem od punktu pomiędzy brwiami do czubka nosa.
  • Po chwili takiego oddychania zauważ trójkąt jaki tworzą oba nozdrza oraz punkt pomiędzy brwiami. Wierzchołki trójkąta to oba nozdrza oraz punkt pomiędzy brwiami. Najpierw skoncentruj się na lewym nozdrzu i poczuj jak tym kanałem płynie oddech aż do punktu na czole i przy wydechu z powrotem tym samym kanałem jest wypuszczany. Następnie wdech i wydech koncentrując się na przepływie powietrza przez prawe nozdrze. A następnie obserwuj jak powietrze płynie razem przez oba nozdrza do punktu na czole.
  • Gdy ustabilizujesz tę świadomość: wdychaj świadomie koncentrując się na oddechu i poszczególnych „bokach trójkąta”/ (odwrócona litera V) w takiej kolejności:

-wdech lewym nozdrzem aż do bhrumadhya (punktu pomiędzy brwiami) / a następnie wydech prawym nozdrzem koncentrując uwagę na przepływie powietrza z bhrumadhya do prawego nozdrza

-tak samo wdech prawym nozdrzem do bhrumadhyia i wydech lewym.

To jest jedna runda Anuloma Viloma. Powtarzasz ją cztery razy, a następnie:

-skupiasz się na jednym wdechu dwoma nozdrzami na raz aż do punktu między brwiami oraz wydechu tą samą drogą. Należy wykonać jeden taki wdech i wydech. To jest jedna runda Prana Shuddi.

  • Następnie ponownie wykonuj cztery rundy Anuloma Viloma i jedną rundę Prana Shuddhi. Kiedy skończysz – powtarzasz cykl: cztery rundy Anuloma Viloma i jedna runda Prana shuddhi
  • Gdy zaczynasz swoją przygodę z tymi praktykami licz rundy od jednego w górę i wykonaj ich kilka- kilkanaście. Kiedy już masz to ustabilizowane warto by ta praktyka była wykonywana licząc od 100 do 0 według takiego schematu:

-100 wdech lewym wydech prawym, następnie wdech prawym wydech lewym

-99 powtórzenie

-98 powtórzenie

-97 powtórzenie

-96 wdech dwoma nozdrzami naraz i wydech tak samo

i tak dalej

Ważne: dokładność liczenia jest bardzo istotna i jeśli się pomylisz, musisz ponownie zacząć od stu. Bez liczenia oddechów Anuloma Viloma jest zbyt silna dla większości praktykujących, ponieważ wciąga uwagę w nieświadome obszary. Celem praktyki jest stymulacja czakry Trzecie Oko na podświadomym poziomie i dlatego uważność musi być utrzymana. Jeśli dasz się wciągnąć w nieświadome obszary, będziesz świadom jedynie ogromnej ilości wrażeń umysłu nieświadomego i zupełnie stracisz uważność i świadomość praktyki.

Wspomniana uważność jest kluczowa dla rozwinięcia kontroli umysłu oraz do rozwinięcia czakry Ajna w formie świadomego dostępu do niej

Trataka (wzrok skoncentrowany)

  • usiądź w jednej z asan wygodnie w ciemnym pomieszczeniu, gdzie nie będzie przeciągu ani ruchu powietrza
  • umieść zapaloną świeczkę na wysokości wzroku, dokładnie przed punktem pomiędzy brwiami, w odległości na wyciągnięcie ramion.
  • upewnij się, że płomień jest stabilny i pozostaje bez ruchu.
  • wyprostuj plecy, zamknij oczy i rozluźnij ciało. Bądź świadomy jedynie swojego ciała fizycznego, pozwól mu stać się nieruchomym jak skała. Od tego momentu należy utrzymać ciało kompletnie bez ruchu przez całą praktykę.
  • kiedy jesteś gotowy otwórz oczy i wpatruj się przez 2-3 minuty w płomień. Staraj się nie mrugać ani nie poruszać gałkami ocznymi. Jeśli poczujesz napięcie oczu, zaczną boleć lu się załzawią, zamknij je na chwilę i zrelaksuj
  • Zamknij oczy i wpatruj się w powidok, czyli obraz płomienia, który pozostał i widzisz go pod zamkniętymi powiekami. Będzie on wyraźnie widoczny pod zamkniętymi powiekami przez jakiś czas. Utrzymuj ten obraz dokładnie w punkcie pomiędzy brwiami lub lekko powyżej.
  • Gdy obraz zniknie, ponownie otwórz oczy i wpatruj się w płomień, po czym zamknij i wpatruj się w powidok.

Powtarzaj powyższe czynności przez 5-15 minut na początku, wydłużajac stopniowo praktykę nawet do 30 minut.

Przy astygmatyzmie lub katarakcie ta praktyka nie jest zalecana

Wzmacnia oczy i wzrok, mentalnie stabilizuje, usuwa bezsenność, relaksuje pobudzony, nerwowy umysł i nadpobudliwość. Poprawia koncentrację i wzmacnia siłę woli. Duchowo budzi czakrę Ajna/ Trzecie Oko.

3. Shambhavi Mudra i Om Chanting

poziom 1 uważność zewnętrzna

  • usiądź w wybranej pozycji medytacyjnej
  • skieruj wzrok przed siebie i skoncentruj go w jednym punkcie. Następnie spółrz w górę najwyżej jak potrafisz bez poruszania głową.
  • skup wzrok na punkcie pomiędzy brwiami, postaraj się wyciszyć proces myślowy i medytuj skupiony na czakrze Ajna
  • Powtarzaj Om, Om, Om utrzymując świadomość wibracji dźwięku w punkcie na który kierujesz uwagę (kshetram Ajna). Czuj wyraźnie ten dźwięk pomiędzy brwiami, wymawiaj go jasno i czysto, niezbyt cicho.
  • Każda mantra powinna trwać 1-2 sekundy i zaraz po niej następować kolejne. Całość powinna trwać od 3 do 5 minut

poziom 2 uważność wewnętrzna

  • tym razem oczy zamknięte, jednak wewnęrzny wzrok skierowany na ten sam punkt – Trzecie Oko
  • wyobraź sobie, że dźwięk Om jest emitowany przez ten punkt pomiędzy brwiami samoistnie. Wydłużaj śpiew mantry Om. Stopniowo, aż będzie ona bezwysiłkowo trwała przez cały wydech. Następnie napełnij ponownie płuca nie poruszając głową ani ciałem. Śpiewaj kolejne Om utrzymując uwagę na dźwięku wydobuwającym się z centrum pomiędzy brwiami.
  • Praktykuj przez 5 minut

poziom 3 świadomość wibracji dźwięku

  • kontynuuj śpiew mantry Om ale stań się świadomy dźwięku, który rozchodzi si z punktu pomiędzy brwiami po całym ciele.
  • Nie bądź świadomy siebie, ale dźwięku, który wypełnia całe ciało, wsłuchując się w jego wibracje.
  • Praktykuj przez 5 minut, stopniowo czas praktyki można wydłużać.

Pamiętajcie, że w razie komplikacji, trudności z poradzeniem sobie z nieświadomymi treściami, które się wyłonią lub gdy potrzebujecie wsparcia w procesie – dostępne są konsultacje online lub w Gabinecie (wg. cennika).  Dobrze mieć wsparcie i przewodnictwo podczas budzenia Kundalini, ponieważ dotykamy wówczas wielu obszarów, na które często nawet nie chcielibyśmy patrzeć. Mogą wyzwolić się zablokowane emocje lub wspomnienia. Wszystko to musi zostać puszczone nim ruszymy dalej. Nie jesteś w tym procesie sam 🙂 Jeśli jednak zależy Ci na samotnej praktyce, mam nadzieję, że wszystkie odpowiedzi i drogowskazy znajdziesz na tym blogu.

Tekst w oparciu o przekaz Swami Satyananda Saraswati

Po miesiącu regularnego wykonywania Sadhan pojawią się sadhany dla kolejnych czakr – by być na bieżąco Subskrybuj 🙂

Polub moją stronę by odkrywać tajemnice umysłu i wprowadzać zmiany każdego dnia

 

komentarze 2

  1. Dam Dam pisze:

    Cześć chciałbym zacząć praktykować i mam małe pytanko na poczatęk rozumiem ze mam wykonywać codziennie te 3 podane praktyki.
    1.Anuloma Viloma Pranayama i Prana Shuddhi
    2.Trataka
    3. Shambhavi Mudra i Om Chanting
    Czy przećwiczyć i wybrać najbardziej odpowiadającą mojej osobie i ja praktykować solidnie przez miesiąc ????
    Z góry dziękuje za odpowiedz Pozdrawiam.

    • admin3555 pisze:

      Cześć,
      według zaleceń praktykujesz wszystko, jedno po drugim. Na pewno jeśli wybierzesz jedno, to wprowadzi zmiany w Twoim życiu, ale jeśli chcesz oddać się całej praktyce, to efekty będą o wiele większe. Jakość Twojej koncentracji i regularność/czas poświęcony na praktykę mają znaczenie. Kiedy w kolejnych miesiącach dodajesz kolejne praktyki, czas całości się wydłuża. Jeżeli będziesz w stanie, praktykuj solidnie 🙂 Powodzenia

Add your comment

Wykorzystujemy ciasteczka
Nota prawna
Ciasteczko
AKCEPTUJĘ