Wrocław, ul. Krucza 39/15
+48604611102
psychologplus.pl@gmail.com

Budzenie Kundalini – Jak praktykować?

Gabinet Pomocy Psychologicznej i Energoterapii. Psycholog Wrocław. Psycholog Online.

Budzenie Kundalini – Jak praktykować?

Tajemne nauki i praktyki Kundalini są dostępne, kiedy ktoś wie czego szuka i gdzie szukać. Jednak niewielu tak naprawdę doświadczyło wszelkich niesamowitych korzyści płynących z tej ezoterycznej wiedzy i praktyk, ponieważ pomimo ich dostępności, ludzie nie podejmują praktyki, ciężko im utrzymać konsekwencję lub nie wierzą w wartość tego, co otrzymują. Dlatego nie ma ryzyka, że wiedza ta wpadnie w niepowołane ręce. Ci, którzy nie są gotowi, nawet nie dostrzegą jej pośród natłoku informacji, a tych, którzy są gotowi, wiedza ta odnajdzie sama.

Tantra Kundalini – cel praktyk wstępnych

Kundalini Joga jest systemem jogi, który ma na celu obudzenie energii Kundalini, drzemiącej w podbrzuszu. Według starożytnych pism i nauk energia ta, gdy zostaje obudzona, wędruje kanałem centralnym w kręgosłupie, przez wszystkie centra energetyczne w ciele, aż do czubka głowy. Gdy osiąga ten punkt, człowiek doznaje oświecenia.

Zanim przystąpimy do budzenia energii poprzez Jogę Kundalini nauczaną w różnych szkołach jogi,, należy bezwzględnie przygotować się do tego poprzez praktyki wstępne. Jest to niezbędny krok, ponieważ obudzona energia, która nie zostanie odpowiednio skierowana do kanału centralnego, a popłynie innymi kanałami (bocznymi), może spowodować więcej szkody niż pożytku, zarówno w aspekcie duchowym i energetycznym, jak i fizycznym i mentalnym. Pobudzana energia może także się rozproszyć, jeśli nasz system energetyczny nie jest odpowiednio przygotowany. Dlatego tak ważne jest, by poznać podstawy i przygotować swój system do przyjęcia i przepuszczenia silnego strumienia energii. Takimi praktykami wstępnymi są Medytacje Kundalini.

Medytacje Kundalini jako praktyki wstępne

Są to praktyki, które mają skierować uwagę praktykującego na centra energetyczne w ciele (czakry), nauczyć lokalizowania ich i wyczuwania, a także wyrównać przepływ energii w tych centrach. Zgodnie z zasadą, że „energia podąża za uwagą”, kierowanie uwagi i utrzymywanie jej na poszczególnych czakrach, wspiera regulację przepływu energii w danym obszarze, podnosi świadomość danego centrum energetycznego i usprawnia jego działanie. Jest to ważna część Tantry Kundalini, która powinna być traktowana jako jej integralny element. Jeśli codziennie praktykujesz w odpowiedni sposób zobaczysz niesamowite zmiany w swojej świadomości już na tym etapie.

Medytacje Kundalini – Korzyści

Medytacje Kundalini zostały w ten sposób nazwane tylko dla potrzeb „technicznych”, by łatwo się było porozumieć, jednak są one wykorzystywane nie tylko jako praktyki wstępne do Jogi Kundalini.

Ich zastosowanie jest bardzo szerokie i uniwersalne, ponieważ czakry zarządzają przepływem energii w określonym obszarze ciała, zasilają różne organy i medytacyjna praca z czakrami w ten sposób wpływa na fizyczne zdrowie organizmu oraz procesy emocjonalne i mentalne. Oprócz tego, takie medytacje wpływają na zwiększenie energii witalnej i utrzymywanie jej, wewnętrzną stabilność i równowagę. Zwiększają przepływ energii przez poszczególne czakry i ukierunkowują energię. Uwalniają stare, zalegające, zbędne schematy emocjonalne i mentalne, przekształcają i rozwijają świadomość, pozwalają Ci rozwinąć pełnię Twojego potencjału.

Chcesz wiedzieć więcej na temat przepływu energii przez poszczególne kanały energetyczne? Zajrzyj do poniższego artykułu:

Swami Satyananda Saraswati, nauczyciel duchowy i mistrz jogi, poprzez praktykę zaadaptował tradycyjne metody jogiczne do dzisiejszego świata. Aby człowiek współczesny, który nie poszedł ścieżką ascezy, nauczył się i mógł korzystać z dorobku zaawansowanej nauki jaką jest Tantra Kundalini. Zaleca on wykonywanie pewnych konkretnych praktyk medytacyjnych (Medytacje Kundalini) przez określony czas, regularnie i codziennie. Takie przygotowanie zapewnia pełną równowagę i możliwość przyjęcia wszelkich korzyści, jakie daje wykonywanie dalszych praktyk Jogi Kundalini.

Co miesiąc na blogu będą pojawiać się kolejne praktyki zalecane przez wspomnianego nauczyciela, tak, abyście mogli włączać je do swojej rutyny według przedstawionego poniżej programu.

Medytacje Kundalini – jak praktykować?

Według Swami Satyananda należy przez cały miesiąc, codziennie wykonywać praktyki (tzw. Sadhany) dedykowane danej czakrze w odpowiedniej kolejności. Na początek praktyki dla czakry Ajna, czyli potocznie dla czakry „trzeciego oka”, punktu znajdującego się między brwiami. Po miesiącu codziennego  koncentrowania się na tym punkcie i wykonywania kilku Sadhan związanych z daną czakrą, kontynuujemy te praktyki, ale dodajemy do nich kolejne. Tym razem związane z pierwszą czakrą, dolną – Mooladhara -umiejscowioną pomiędzy odbytem a genitaliami. Po kolejnym miesiącu, do dotychczasowych praktyk z Ajną i Mooladharą dodajemy kolejne Sadhany, tym razem dla kolejnej czakry Swadhisana –czyli czakry drugiej, potocznie nazywanej czakrą sakralną. I tak dalej, każdego miesiąca dodawane są kolejne praktyki dla poszczególnych centrów energetycznych. Od dołu ku górze.

Praktykuj sadhany dla danej czakry przynajmniej przez miesiąc zanim przejdziesz do praktyk z kolejną czakrą. Następnie dodawaj kolejne praktyki, nie porzucając poprzednich. Całość zajmuje osiem miesięcy.

  1. Praktyki dla czakry Ajna
  2. Praktyki dla czakry Mooladhara
  3. Praktyki dla czakry Swadhisthana
  4. Praktyki dla czakry Manipura
  5. Praktyki dla czakry Anahata
  6. Praktyki dla czakry Vishuddhi
  7. Praktyki dla Bindu
  8. Praktyki integrowania świadomości czakr

Cała praktyka zajmuje osiem miesięcy. Warto ją wykonywać przez ten czas regularnie, zanim przejdzie się do dalszych praktyk Jogi Kundalini czyli praktyk Kriya Jogi.

W każdym kolejnym miesiącu na blogu będą pojawiać się kolejne praktyki. Zaczniemy od praktyk z czakrą Ajna. Jeśli chcesz być na bieżąco i dostawać powiadomienia o kolejnych artykułach, SUBSKRYBUJ. Aby nic Ci nie umknęło 🙂

Co musisz wiedzieć, aby rozpocząć praktyki Medytacji Kundalini?

Przede wszystkim: oto najbardziej podstawowa wiedza na temat centrów energetycznych (czakr), z którymi zamierzasz pracować. Centra energetyczne znajdują się na kręgosłupie. Są to punkty, których energia jest skumulowana, i otwierają się one do przodu ciała, tworząc swego rodzaju „lej energetyczny”. Promieniując ku przodowi ciała ich nazwa to kshetram. A zatem: punkt na kręgosłupie (czakra) otwiera się ku przodowi ciała tworząc kshetram.

 

Warto znać umiejscowienie zarówno czakry jak i kshetramu. Poszczególne sadhany uczą tego umiejscowienia i uwrażliwiają na doświadczanie danych punktów, przez co zwiększają przepływ energii przez te punkty. W artykułach przedstawiających konkretne sadhany, będzie to szczegółowo wyjaśnione.

W jakich pozycjach wykonuje się praktyki Medytacji Kundalini

Poniżej znajdziesz opis wraz ze zdjęciami poszczególnych pozycji. Jeśli któraś sprawia Ci trudność, wypróbuj inną. Jeśli wszystkie są zbyt trudne do utrzymania, ćwicz je stopniowo, a same praktyki wykonuj w wygodniejszej dla Ciebie pozycji, najlepiej ze skrzyżowanymi kostkami.

  1. Siddhasana (pozycja dla mężczyzn)

Siddhasana

  • Usiądź z nogami prosto wyciągniętymi przed siebie
  • Zegnij prawą nogę i ułóż podeszwę stopy płasko opierając o lewe udo, najlepiej naciskając lekko piętą obszar pierwszej czakry (która znajduje się pomiędzy odbytem a genitaliami).
  • Poukładaj ciało tak, aby było Ci wygodnie w tej pozycji
  • Teraz zegnij lewą nogę i ułóż lewą kostkę dokładnie ponad kostką prawej nogi tak, aby zarówno jedna kostka była umieszczona nad drugą jak i jedna pięta nad drugą piętą.
  • Lewa pięta powinna naciskać lekko na kość łonową, a genitalia w tej pozycji znajdują się pomiędzy jedną i drugą piętą.
  • Palce lewej stopy włóż pomiędzy prawe udo i łydkę.
  • Palce prawej stopy (dolnej) podciągnij w górę i ułóż między łydką i udem lewej nogi
  • Kolana powinny leżeć na podłożu, a plecy pozostawać proste.

Dla większej wygody można podłożyć poduszkę lub złożony koc pod kość ogonową, aby nieco unieść ciało. Ewentualnie można wykorzystać wyższą poduszkę do medytacji.

Cel i korzyści tej pozycji: Siddhasana prowadzi energię z niższych centrów w górę wzdłuż kręgosłupa, stymulując mózg i wyciszając układ nerwowy. Pięty stymulują pierwszę oraz drugą czakrę.

2. Siddha Yoni Asana (pozycja dla kobiet)

Siddha Yoni Asana

  • Usiądź z nogami prosto wyciągniętymi przed siebie
  • Zegnij prawą nogę i ułóż podeszwę stopy płasko opierając o lewe udo, najlepiej naciskając lekko piętą obszar pierwszej czakry (przy wejściu do pochwy).
  • Poukładaj ciało tak, aby było Ci wygodnie w tej pozycji, jednocześnie czując nacisk prawej pięty.
  • Teraz zegnij lewą nogę i ułóż lewą kostkę dokładnie ponad kostką prawej nogi tak, aby zarówno jedna kostka była umieszczona nad drugą jak i jedna pięta nad drugą piętą.
  • Lewa pięta powinna naciskać lekko okolicę cewki moczowej.
  • Palce lewej stopy włóż pomiędzy prawe udo i łydkę.
  • Palce prawej stopy (dolnej) podciągnij w górę i ułóż między łydką i udem lewej nogi
  • Kolana powinny leżeć na podłożu, a plecy pozostawać proste.

Dla większej wygody można podłożyć poduszkę lub złożony koc pod kość ogonową, aby nieco unieść ciało. Ewentualnie można wykorzystać wyższą poduszkę do medytacji.

Cel i korzyści tej pozycji: takie jak przy Siddhasana (patrz wyżej)

3. Padmasana (pozycja lotosu)

Padmasana

  • Usiądź z nogami prosto wyciągniętymi przed siebie
  • Zegnij jedną nogę i połóż na górnej części uda drugiej nogi. Podeszwa stopy skierowana do góry, pięta dotyka miednicy (wygodnie jest ułożyć stopę w pachwinie).
  • Zegnij drugą nogę i w taki sam sposób ułóż ją na udzie.
  • Kolana powinny leżeć na podłożu, a plecy pozostawać proste.

Dla większej wygody można podłożyć poduszkę lub złożony koc pod kość ogonową, aby nieco unieść ciało. Ewentualnie można wykorzystać wyższą poduszkę do medytacji.

Ta pozycja pozwala utrzymać ciało w bezruchu przez długi czas.

4. Bhadrasana

Bhadrasana

Tak jak na zdjęciu: nic dodać nic ując. Kolana możliwie szeroko, stopy tak ułożone, aby można było usiąść łatwo pośladkami na podłożu.

Medytacje Kundalini – wskazówki

Pora dnia

Zalecana pora to czas przed wschodem słońca. Da radę wstawać tak wcześnie, w pewnym momencie, gdy zaczynasz widzieć cudowny wpływ praktykowania przed wschodem słońca na Twój organizm i przeżywanie całego dnia, będziesz chciał tak robić. Jeśli to niemożliwe, odpowiednie są późne godziny nocne, gdy nikt Ci nie przeszkadza. Praktyki z Ajnią wykonuje się częściowo również z wykorzystaniem płomienia świecy, i wtedy wymagana jest ciemność w pomieszczeniu.

Dieta

Nie będę tu pisać o jogicznej diecie, którą swoją drogą warto wprowadzić.  W tym miejscu najważniejsza informacja to: praktyki powinny być wykonywane z pustym żołądkiem. Jeśli wykonujesz je rano, przed praktyką weź chłodny prysznic i wykonuj je na czczo. Jeśli wieczorem, co najmniej dwie godziny po lekkim posiłku lub nawet cztery po obfitym. Sam obserwuj kiedy Twój układ pokarmowy jest możliwie pusty.

Kolejność praktyk

Jeśli wykonujesz również inne praktyki, najlepiej by były wykonywane w takiej kolejności:

-praktyki fizyczne, budzące ciało (np. powitania słońca)

-praktyki oddechowe (pranayamy)

-Medytacje Kundalini

-Kriya Joga (dalsza część praktyk Kundalini)

Już w najbliższych dniach ukaże się artykuł, w którym poznasz praktyki Medytacji Kundalini z czakrą „trzeciego oka”, Ajną.  Subskrybuj, by być na bieżąco.

Jeśli zamierzasz podjąć się praktykowania, opisuj w komentarzach swoje doświadczenia, ewentualne trudności, czy spostrzeżenia. Na wszystkie pytania postaram się odpowiedzieć. Warto, byśmy widzieli, że jest nas więcej i nikt nie jest osamotniony w swojej praktyce i porannym wstawaniu 🙂  Mentalnie i energetycznie łączę się z Wami, gdyż praktykuję codziennie Medytacje Kundalini. Jesteśmy w tym razem i wszyscy się rozwijamy, ciągniemy nawzajem w górę i pomnażamy to, na czym się koncentrujemy – czyli poruszenie energii, jej regulację i wzrastanie.

Przyjemnej i owocnej praktyki, wspaniałych efektów i rozwoju świadomości na wszystkich płaszczyznach!

 

 

No Comments

Add your comment