Wrocław, ul. Krucza 39/15
+48604611102
psychologplus.pl@gmail.com

Jak obudzić czakrę podstawy? Medytacja kundalini

Gabinet Pomocy Psychologicznej i Energoterapii. Psycholog Wrocław. Psycholog Online.

Jak obudzić czakrę podstawy? Medytacja kundalini

Korzyści z medytacji nad czakrą podstawy są ogromne. Stabilizacja umysłu i oczyszczenie pierwotnych emocji wstydu i lęku. Wykorzystanie swojej seksualności do wyższych celów, pobudzenie energii, osiągniecie stałego zadowolenia i pogody ducha. Uwolnienie od ograniczających instynktownych sposobów reagowania. A przede wszystkim – obudzenie energii kundalini i osiągnięcie pełnego przebudzenia. Czytaj dalej, by poznać tantryczne metody medytacji nad czakrą podstawy i uwolnić jej potencjał.

Proces budzenia energii w czakrze podstawy nie jest trudny. Można go osiągnąć stosując wiele różnych metod. Najprostszą z nich jest regularna koncentracja wzroku na czubku nosa. Dlaczego? Ponieważ kora czuciowa w mózgu, reprezentowana przez pierwszą czakrę jest połączona z nosem. Czakra podstawy należy do elementu ziemi, który jest bezpośrednio powiązany ze zmysłem węchu.

Poniżej zostały przedstawione praktyki „wpatrywania się w czubek nosa” oraz tzw. praktyki moola bandha, które bezpośrednio stymulują czakrę podstawy.

Jak obudzić czakrę podstawy? Program praktyk

Poniższe praktyki (1,2 i 3) powinny być wykonywane przez okres miesiąca. Należy nadal kontynuować praktyki budzenia trzeciego oka opisane w TYM artykule. Wyjaśnienie, dlaczego należy wykonywać praktyki dla czakry trzeciego oka wraz z budzeniem energii czakry podstawy jest opisane TUTAJ.

Nie bagatelizuj tych informacji, jeśli chcesz, aby Twoja praktyka była skuteczna i bezpieczna

Jak obudzić i aktywować czakrę podstawy? Najpierw ją zlokalizuj.

Zlokalizowanie czakry podstawy jest dość proste. W jodze istnieją 3 punkty zlokalizowane w miednicy, które mogą wprowadzać zamieszanie do rozumienia praktyki. Za moment jednak zrozumiesz różnicę pomiędzy nimi i będziesz umiał poprawnie stosować poniższe metody.

Poniżej opisane zostały te trzy trzy punkty oraz klucz do ich zlokalizowania i kurczenia/rozluźniania:

  1. sahajoli mudra (u kobiet) i vajroli mudra (u mężczyzn).  Sahajoli mudra (łechtaczka, ściany pochwy i cewka moczowa – ten punkt znajduje się w przedniej części miednicy).  Vajroli mudra (penis) – patrz rysunek poniżej.
  2. Moola bandha (u kobiet szyjka macicy i mięśnie pochwy, u mężczyzn pomiędzy odbytem a moszną, w kroczu)
  3. Ashwini mudra (u kobiet i mężczyzn mięśnie odbytu, zwieracz)

Podczas praktyk medytacji mających na celu obudzić czakrę podstawy (inaczej zwaną czakrą korzenia, pierwszą czakrą lub mooladhara) będziemy koncentrować się głównie na punkcie 2. Jest to bezpośrednia lokalizacja czakry korzenia.

Praktyka 1 – budzenie czakry podstawy

Dla mężczyzn:

  • Usiądź w pozycji, w której pięta uciska na krocze (pozycje opisane zostały w TYM miejscu).
  • zamknij oczy, zrelaksuj się i stań się świadomy całego ciała. Pozostań chwilę w stanie bez poruszeń umysłu, oddychaj spokojnie
  • przenieś uwagę do miejsca, w którym pięta naciska na krocze, w połowie odległości między jądrami a odbytem. Bądź przez chwilę w pełni świadomy stałego ucisku w tym miejscu. Odczuj go intensywnie.
  • Po chwili skieruj uwagę na oddech. Wyobraź sobie (lub wyraźnie poczuj), jak oddech wpływa i wypływa właśnie poprzez ten uciskany punkt. Poczuj, jak oddech wchodzi przez to miejsce i staje się coraz bardziej delikatny i subtelny. Coraz subtelniejszy oddech dociera aż do punktu, a w którym zlokalizowana jest czakra podstawy (punkt 2 na rysunku). Możesz odczuwać to miejsce jako psychofizyczny skurcz.
  • Z każdym wdechem kieruj oddech właśnie w to miejsce, do czakry podstawy. Powtarzaj w myślach „mooladhara, mooladhara, mooladhara”, co oznacza „pierwsza czakra” (czakra podstawy, korzenia).
  • Oddychaj w ten sposób utrzymując uwagę na czakrze podstawy wewnątrz krocza przez 5 minut.

Dla kobiet

  • Usiądź w pozycji, w której pięta uciska na krocze (pozycje opisane zostały w TYM miejscu).
  • zamknij oczy, zrelaksuj się i stań się świadoma całego ciała. Pozostań chwilę w stanie relaksu
  • przenieś uwagę do dolnej części ciała i skup się na punkcie, w którym Twoja pięta naciska na wejście do pochwy. Bądź w pełni świadoma delikatnego lecz stałego ucisku w tym miejscu.
  • Po chwili skieruj uwagę na oddech. Wyobraź sobie (lub wyraźnie poczuj), jak oddech wpływa i wypływa właśnie poprzez ten uciskany punkt. Wykonaj 10 głębokich oddechów.
  • Przenieś uwagę do wnętrza ciała. Skup ją w okolicy podstawy kręgosłupa i utrzymaj w tym miejscu uwagę przez chwilę.
  • Podążaj uwagą wzdłuż naturalnego ułożenia kanału rodnego – przenoś uwagę wyzej, aż do szyjki macicy i wyżej, biorąc pod uwagę jej kształt i naturalny kąt ułożenia w stronę kręgosłupa. Jeśli masz z tym problem, przeanalizuj rysunek.
  • Twoja uwaga dotarła do czakry podstawy – około 3 cm w głębi ciała, tuż poniżej podstawy kręgosłupa.
  • Wdychając przenoś uwagę i kieruj oddech wzdłuż kanału rodnego do tego punktu, a z wydechem wyobrażaj sobie (czuj), jak oddech podąża z powrotem i wychodzi przez punkt, na który naciska pięta.
  • Z każdym wdechem kieruj oddech właśnie w to miejsce, do czakry podstawy. Powtarzaj w myślach „mooladhara, mooladhara, mooladhara”, co oznacza „pierwsza czakra” (czakra podstawy, korzenia).
  • Oddychaj w ten sposób utrzymując nieprzerwanie uwagę na czakrze podstawy w głębi ciała  przez 5 minut.

Praktyka 2 – odblokowanie czakry podstawy

Poziom 1 – koncentracja z zatrzymaniem oddechu:

W tej samej pozycji zrelaksuj ciało. Weź głęboki wdech. Wstrzymaj oddech i zaciśnij mięśnie w okolicy czakry podstawy. Podciągnij mięśnie w górę tak mocno, jak dasz radę, jednak bez nadmiernego wysiłku. Staraj się napiąć tylko punkt czakry podstawy, a mięśnie cewki moczowej z przodu oraz zwieracz odbytu z tyłu niech pozostaną możliwie rozluźnione. Utrzymuj uwagę skoncentrowaną w tym punkcie. Utrzymuj napięcie mięśni na wdechu tak długo, jak możesz, bez wysiłku. Następnie rozluźnij mięśnie, zrób wydech i oddychaj przez chwilę normalnie. Powtórz to kilka razy. Praktykuj kilka minut dziennie.

Poziom 2 – fizyczne ściskanie/napinanie:

Napinaj i rozluźniaj punkt moola bandha (czakrę korzenia) rytmicznie. Jedno napięcie na sekundę. Możesz też skoordynować napinanie i rozluźnianie z uderzeniami serca. Ponownie, upewnij sie, że punkt koncentracji jest dokładnie tam, gdzie powinien – (czyli pkt. określony numerem 2 na rysunku), moola bandha. Dodatkowo mozesz koncentrować się również na odbycie. Przaktykuj przez kilka minut dziennie.

Poziom 3 – mentalne ściskanie/napinanie:

Odpuść wszelkie fizyczne napinanie mięśni. Spróbuj wyczuć rytm pulsu w punkcie czakry podstawy lub zaciśnij ten punkt jedynie mentalnie (w myślach, wyobraźni). Niech mięśnie na poziomie fizycznym pozostają rozluźnione. To jest ćwiczenie podobne do praktyki 2 poziom 2, jednak dzieje się tylko na poziomie mentalnym i energetycznym. Koncentruj się na czakrze podstawy.

Wraz z praktyką będziesz w stanie z łatwością zlokalizować u siebie właściwy punkt, jedynie poprzez pomyślenie o nim.

Praktyka 3 – pobudzenie energii w czakrze podstawy

Poniższa praktyka nosi nazwę Nashikagra Drishti i polega na koncentracji na czubku nosa. Jest również nazywana agochari mudra, co znaczy „mudra niewidzialności” (domyślisz się dlaczego, gdy zaczniesz wykonywać tę praktykę) 🙂

Usiądź w dowolnej pozycji medytacyjnej z prostymi plecami. Zamknij oczy i zrelaksuj przez chwilę ciało. Następnie otwórz oczy i skieruj wzrok na czubek nosa. Kiedy wzrok jest prawidłowo skupiony, powinieneś widzieć oba skrzydełka nosa. Tworzą one wraz z czubkiem nosa kształt odwróconej litery V. Sup się na wieszchołku tej litery. Nie napinaj oczu, oddychaj normalnie.

Jeżeli oczy się męczą, zamknij je na chwilę i rozluźnij, po czym powtórz ćwiczenie, nie napinając gałek ocznych. Jeżeli trudno jest Ci wykonać to ćwiczenie, umieść kciuk kilka centymetrów przed nosem, skup na nim wzrok i stopniowo, powoli przybliżaj palec w stronę czubka nosa. W końcu będziesz w stanie z łatwością skupić się na czubku nosa bez pomocy kciuka. Trening czyni mistrza! 🙂

Utrzymuj uwagę początkowo przez kilka sekund, następnie zrelaksuj wzrok, zamknij oczy i po chwili powtórz ćwiczenie. W ciągu kilku tygodni, gdy oczy przyzwyczają się stopniowo do tej praktyki możesz zacząć wydłużać czas.

Kiedy tylko uda Ci się utrzymać uwagę skupioną na czubku nosa przez minutę, zacznij dodatkowo obserwować oddech. Poczuj oddech, który wchodzi i wychodzi przez nos. Bądź też świadom dźwięku przepływającego przez nozdrza powietrza.

Bądź możliwie maksymalnie zaabsorbowany tą praktyką, bez popadania w inne myśli lub rozpraszania się. Kontynuuj aż do pięciu minut.

Na zakończenie zamknij oczy i pomasuj je delikatnie, by rozluźnić i doenergetyzować je.

 

Pamiętaj o tym, by wykonywać praktyki codziennie przez miesiąc wraz z praktykami 3 oka. W kolejnym miesiącu do powyższych praktyk zostanie dodana trzecia. Związana z kolejną czkrą, patrząc od dołu – drugą czakrą, tak zwaną skralną, swadhisthana chakra.

Dzięki regularnym praktykom medytacji oczyszczasz, odblokowujesz i aktywujesz te miejsca oraz związane z nimi szczególne aspekty emocjonalne, mentalne i energetyczne. Poszerza się spektrum Twojego postrzegania i wpływu na rzeczywistość.

Podoba Ci się taka temtyka? Subskrybuj, by dostawać informacje o nowych postach i rozwijać rozumienie i panowanie nad umysłem dzień za dniem.

Polub na FB klikając poniższy przycisk Lubię to!

 

 

No Comments

Add your comment