Wrocław, ul. Krucza 39/15
+48604611102
psychologplus.pl@gmail.com

Kwarantanna. Jak sobie radzić i co robić podczas akcji „zostań w domu”?

Gabinet Pomocy Psychologicznej i Energoterapii. Psycholog Wrocław. Psycholog Online.

Kwarantanna. Jak sobie radzić i co robić podczas akcji „zostań w domu”?

Dlaczego nie powinieneś spędzać całych dni w pidżamie lub dresie podczas kwarantanny? Dlaczego to, co nazywasz samotnością wcale nią nie jest? Jakie problemy podczas akcji „Zostań w domu” możesz napotkać, jak sobie z nimi radzić oraz w jaki sposób najowocniej wykorzystać ten czas – dowiesz się z tego artykułu.

Poniżej – problemy, które możesz napotkać podczas kwarantanny i odpowiedzi jak sobie z nimi radzić

Domownicy na małej powierzchni

To rzeczywiście staje się problematyczne. Do tej pory, gdy twój partner, dzieci, rodzice zdenerwowali Cię, mogłeś wyjść na spacer. Gdy potrzebowałeś odpocząć od najbliższych, mogłeś spotkać się ze znajomymi. Kwarantanna sprawiła, że jesteś wręcz „uwięziony” z najbliższymi w jednym miejscu. Jak sobie z tym radzić?

-Okaż serce innym

Kwarantanna to czas, w którym zamiast podtrzymywać w sobie codzienne frustracje, zmartwienia o jutro, pogoń za obowiązkami – skieruj uwagę na swoich najbliższych i okaż im trochę serca. Daj swoją uwagę, i zmień nastawienie. Na takie, które sprawia, że stajesz się otwarty na nich, ich troski, słowa, gesty, problemy i radości. Chciej spędzić z nimi trochę czasu – może się okazać, że nie jest tak źle, jak zakładałeś. Jeśli we wszystkim Ci przeszkadzają, być może straciłeś z oczu to, co istotne i rozpoznanie, że podtrzymywanie dobrej relacji i więzi z tymi osobami jest tak samo ważne, jak inne rzeczy, którymi się zajmujesz. Pomocny może być artykuł „Gdy nic Cię nie cieszy…odzyskaj świeże spojrzenie”.

-Zrozum swoje mechanizmy wchodzenia w relacje

Podczas kwarantanny, gdy borykasz się z trudnościami interpersonalnymi z domownikami, warto też przyjrzeć się swojemu modelowi wchodzenia w relacje, by zrozumieć co Cię złości, w jaki sposób wyrażasz siebie i w jaki sposób traktujesz innych oraz pozwalasz siebie traktować. W zrozumieniu czym jest równowaga pomiędzy więzią a autonomią i w jaki sposób komunikować się z najbliższymi, może Ci pomóc artykuł „Za dużo z siebie dajesz? Stań po swojej stronie”. Zachęcam także do konsultacji indywidualnych w formie czatu lub psychologicznych konsultacji mailowych. Jeśli chcesz, przyjrzeć się swoim relacjom indywidualnie i popracować nad sobą w tym obszarze – zapraszam do kontaktu.

Napisz, skonsultuj się   

Nuda

Kwarantanna wymaga przeformułowania swoich priorytetów codziennych. Czasem nie jesteśmy w stanie znaleźć sobie miejsca, wydaje nam się, że jeszcze tyle czasu pozostało, że nie chce nam się wstać z kanapy i zacząć działać. Dodatkowo demotywująco działa brak kontaktów społecznych i oczekiwanie na to „kiedy to się wreszcie skończy”.

-Przestań czekać

Niektórzy jeszcze naiwnie wierzą, że kwarantanna skończy się lada dzień. Jednak w innych krajach jest stale przedłużana, zatem nie warto łudzić się, że u nas nie będzie. Bezpiecznie jest założyć, że jeszcze trochę potrwa i nikt z nas nie jest w stanie przewidzieć jak długo dokładnie.

Pomyśl o tym, że masz teraz czas, by zająć się rozwojem w innych dziedzinach niż do tej pory lub kontynuacją tego, co robiłeś, a co nadal jest możliwe. Ten czas kiedyś się skończy, a nie chcesz chyba wspominać go jako czasu straconego? Zamierzasz spędzić go wegetując? Leżąc w łóżku, przesypiając, oglądając Netflixa? Gdy za dwa, trzy, czy cztery miesiące wyjdziesz z domu, pozostanie poczucie straconego czasu.

Skupienie tylko na tym „ile jeszcze zostało” nie pomaga. Skup się na tym co możesz usprawnić, jak wykorzystać ten cenny czas, sprawić, by był przeżyty owocnie, zamiast myśleć o tym ile zostało.

-Czym warto się zająć w czasie kwarantanny, by przyniosło owoce w przyszłości?

  1. Rozwijaj się. Zajmij się tym, czym wcześniej nie mogłeś z powodu braku czasu. Jest dostępnych mnóstwo szkoleń online, kursów Masterclass. Możesz dzięki nim rozwinąć swoje umiejętności w dowolnej dziedzinie bezpośrednio z domu. W zakresie biznesu, marketingu, tańca, psychologii, jogi, sportu, nauki, czy dowolnego innego rodzaju hobby. Poszukaj kursów online, które będą najlepiej dopasowane do Ciebie.
  2. Podziel się sobą w Internecie. Zacznij działać online. Wypromuj się w Internecie, rozwiń fanpage, zacznij pisać bloga. Podziel się z ludźmi swoją wiedzą, doświadczeniem, daj coś od siebie tym wszystkim, którym teraz do kontaktu ze światem pozostaje Internet. Zastanów się co masz ciekawego do zaoferowania i podziel się tym ze światem.
  3. Dbaj o aktywność fizyczną. Zamknięcie w domu sprawia, że nam się „nie chce”. A ruch jest niezbędny dla Twojego dobrego samopoczucia psycho-fizycznego. Żebyś miał energię do pracy umysłowej, musisz się ruszać. Żeby pozbyć się nadmiaru napięć z ciała (mięśni), a co za tym idzie – z umysłu – musisz się ruszać. Codziennie wykonaj krótkie ćwiczenia cardio, jak taniec, aerobic, joga, a co dwa-trzy dni dodaj ćwiczenia siłowe lub dłuższy, godzinny trening. Podnosisz swój poziom energii podczas kwarantanny i jednocześnie dbasz o to, aby za kilka-kilkanaście tygodni nie wytoczyć się z domu, jako kulka tłuszczu 🙂
  4. Dbaj o wygląd. Nikt Cię nie widzi, więc całe dnie możesz chodzić w pidżamie, dresach, bez makijażu? Absolutnie, nie! To obniża energię i nie pozwala Ci sprawnie i efektywnie wykonywać założonych zadań. To, że jesteś w domu nie sprzyja działaniu, ani dbaniu o siebie – musisz wykazać się wewnętrzną siłą i samodyscypliną, aby utrzymać motywację, poczucie zadbania o siebie, czy nawet świadomość swojej atrakcyjności. Myj zęby, bierz prysznic, gol się, używaj balsamów, pomaluj paznokcie, zrób makijaż. Nie zaniedbuj się, dbaj o swoje ciało – w ten sposób dbasz też o umysł, emocje i ducha.
  5. Medytuj, módl się, pilnuj dobrego samopoczucia poprzez skupianie się na takich jakościach, jak miłość, pokój, harmonia. Dbaj o siebie w zakresie duchowym, w ten sposób opiekujesz się nie tylko sobą, ale Twój stan wpływa na otoczenie, nawet jeśli nie zdajesz sobie z tego sprawy. Przeczytaj artykuł: „Koronawirus i świadomość kolektywna.Praktyka, która zmienia świat”
  6. Uporządkuj swoje życie wewnętrzne. Masz teraz czas na zadbanie o aspekt głębszego połączenia ze sobą, zrozumienia siebie, na płaszczyźnie psychologicznej i duchowej. Może warto „przegadać” ze specjalistą pewne tematy, poruszyć wątki, które od dawna Cię nurtują i zrobić w sobie porządek? Chcesz na swoim osobistym przykładzie przyjrzeć się możliwościom, metodom pracy z umysłem i emocjami? Napisz. Konsultacje w formie czat, rozmowy Skype, porady e-mail, sesje psychologiczne, terapeutyczne i coachingowe, a także konsultacje z zakresu szeroko pojętej duchowości, pracy z umysłem, indywidualnie dobierane treningi mentalne – zapraszam.

Umów indywidualną konsultację online   

Samotność

-Uwalniaj i odpuszczaj emocje

Wielu z nas doświadcza szczególnego uczucia samotności. Co ciekawe, nawet ci, którzy są z rodzinami, mogą momentami odczuć wszechogarniające uczucie osamotnienia, przenikające całą istotę. To naturalne, ponieważ w obecnej sytuacji wielu ludzi dookoła odczuwa coś takiego. Nie musisz wchodzić z nimi w bezpośredni kontakt, ale jednak kolektywna świadomość ma na to wpływ. To cenne, by pozwolić sobie odczuć tę jakość, być może nigdy do tej pory nie miałeś okazji przyjrzeć się takiemu odczuciu głębiej. Nie musisz jednak podtrzymywać go długo. Warto odpuścić, gdy trwa zbyt długo i nic więcej nowego z tego nie wynika. O metodzie odpuszczania emocji, w tym głębokiego uczucia samotności, przeczytasz w TYM artykule.

-Rozpoznaj czy to na pewno samotność

Nie zawsze jest tak, że czujemy prawdziwą samotność podczas kwarantanny. Czasem brakuje nam po prostu interakcji z innymi ludźmi, ale nie oznacza to, ze jesteśmy sami, osamotnieni, porzuceni, pozostawieni tylko samym sobie. Rozpoznaj stan przygnębienia, który nazywasz samotnością, jako stan braku kontaktów społecznych. Ta myśl jest łatwiejsza do zniesienia. I zawsze możesz rozwiązać ten problem, wchodząc w interakcje prze Internet. Poszukaj takich ludzi i kontaktów, którzy będą wspierający i chętni do podtrzymywania więzi online.

Czas spędzany w domu i kwarantanna nie muszą być wcale nieprzyjemne. Wykorzystaj ten czas najlepiej jak tylko możesz, aby przyspieszyć swój rozwój, przygotować się na przyjęcie nowej rzeczywistości, która się przed nami otwiera. Rozwiń swoje umiejętności, poszerz postrzeganie, zrozum siebie lepiej i podziel sobą z innymi. Zbuduj siebie na nowo, by tworzyć jeszcze lepsze i bliższe relacje z innymi, kiedy to wszystko już się skończy.

Dbaj o siebie 🙂

Chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych wpisach? Subskrybuj:

Kliknij Lubię to, by polubić Fanpage na FB

 

komentarze 2

  1. Magdalena pisze:

    Ciekawy i przydatny tekst,myślę bardzo podobnie:) Chciałam Ci podziękować za informację o medytacji światła. Tak mi się spodobała, że wykonuję ją teraz każdego dnia:)

    • admin3555 pisze:

      Cieszę się, że jesteś wśród nas 🙂 Mamy większą siłę z takimi osobami jak Ty i wpływ na wszystko wokół.

Add your comment